Programmatic advertising
2 oktober 2024
In onze digitale wereld speelt privacy een steeds belangrijkere rol. Veel marketeers, marketingbureaus en bedrijfseigenaren verschuiven hun focus dan ook van persoonlijke targeting naar contextuele targeting. Maar wat is contextuele targeting? Wat zijn de voordelen en ervan en hoe zien wij de toekomst van contextuele targeting in combinatie met programmatic advertising?
Contextuele advertenties zijn advertenties die getoond worden op basis van de context op de website of de app waar iemand zich bevindt. In een wereld waarin third party cookies steeds minder worden gebruikt, worden contextuele advertenties steeds belangrijker.
Contextuele targeting onderscheidt zich van cookie-gebaseerde benaderingen door zich te richten op de inhoud en omgeving van webpagina’s. Deze methode analyseert grondig de thema’s, toon en elementen van een pagina, zoals tekst en afbeeldingen, om advertenties te plaatsen die aansluiten bij de interesse van de gebruiker.
Dit zorgt dat de ads relevant zijn, terwijl het ook de privacy van gebruikers respecteert. Binnen programmatic advertising maken we gebruik van geavanceerde algoritmen en AI technologie om de context van een webpagina zo goed mogelijk te doorgronden.
De introductie van privacywetten zoals de AVG leidt tot de ontwikkeling van steeds meer privacyvriendelijke advertentiemethoden. Contextuele targeting is zo’n oplossing die volledig in overeenstemming is met deze wetgeving.
Zoals we hierboven al kort uitleggen, werkt contextuele targeting door een nauwe samenwerking tussen specifieke algoritmen en AI. Deze analyseren de inhoud van een webpagina en begrijpt zo de volledige context en toon van de pagina. Hierdoor worden advertenties getoond die niet alleen relevant zijn voor de inhoud, maar vaak ook overeenkomen met de interesses van de gebruiker.
Bij TPM zijn we experts in programmatic advertising. Hierbij gebruiken we geautomatiseerde systemen om advertentieruimte realtime in te kopen voor onze klanten. De integratie van contextuele targeting in dit systeem betekent dat advertenties automatisch worden gekoppeld aan inhoud die het best aansluit bij de boodschap.
Zo weten onze klanten zeker dat de advertenties worden getoond aan mensen die ook daadwerkelijk tot de afgebakende doelgroep behoren.
Alles bij elkaar genomen bieden contextuele advertenties aardig wat voordelen. We noemen er hieronder een paar:
Advertenties worden uiteindelijk relevanter, omdat inhoud en gebruikerservaring leidend worden bij het uitserveren. Deze aanpak zorgt ervoor dat de ads beter aansluiten bij de interesses van de gebruiker en waar zij op dat moment mee bezig zijn waardoor de interactie hoger zal zijn.
Met contextuele targeting dwingt u zichzelf te focussen op de kwaliteit van de content en de interesses van de doelgroep. Het doel is een advertentie te maken die zo goed mogelijk aansluit op de doelgroep. Dit leidt in sommige gevallen tot hogere betrokkenheid van de doelgroep.
Contextuele targeting gecombineerd met videocontent verhoogt de effectiviteit van campagnes, vooral op streamingplatforms (zoals YouTube), door advertenties beter af te stemmen op de content. Mensen die (lange) video’s kijken zijn meestal erg geïnteresseerd in het onderwerp van de video. Bijvoorbeeld, een advertentie voor sportkleding die wordt getoond tijdens een video waarin padel wordt uitgelegd, kan zorgen voor meer relevantie.
Voor bedrijven meer gebruik gaan maken van first-party data, biedt contextuele targeting een effectief alternatief tijdens deze overgangsfase. Hierdoor kunnen ze toch relevante en gerichte advertenties blijven aanbieden.
De toekomst van contextuele targeting ziet er veelbelovend uit dankzij de vooruitgang in machine learning en AI. Hierdoor kan inhoud van websites namelijk veel nauwkeuriger en beter worden geanalyseerd. En dat leidt weer tot nog effectievere advertenties.
Wilt u meer weten over contextuele targeting en de mogelijkheden hiervan voor uw bedrijf? Bij TPM bieden we verschillende soorten ads aan die contextueel ingezet kunnen worden. Denk aan display ads, native ads en video ads. Onze adviseurs komen graag bij u langs voor een vrijblijvend gesprek!
Display advertising
Je hebt één doel: zichtbaar zijn bij de mensen die ertoe doen. Met display advertising zorg je dat jouw merk opvalt, op de websites en apps die jouw doelgroep gebruikt.
Algemeen
Je bent ondernemer. Je weet precies wie jouw ideale klant is. Maar weet die klant jou ook te vinden?
Algemeen
This Play Media zorgde jarenlang voor groei van MKB-bedrijven door zichtbaarheid. Per september 2025 is het bedrijf verder gegaan onder de krachtige naam TPM. Met dezelfde missie: meer bereik, binnen handbereik.