Blog
Wat is programmatic advertising? jouw advertenties in de apps die iedereen gebruikt
TPM 9

Programmatic advertising

Wat is programmatic advertising? Jouw advertenties in de apps die iedereen gebruikt

11 september 2025

Weet je wat het mooie is? Jouw advertentie kan tussen het weerbericht staan in de Buienradar-app. Of in de NU.nl app wanneer mensen het nieuws lezen. Of zelfs in de Funda-app tussen de huizen door. Hoe? Met programmatic advertising.

Maar wat is programmatic advertising nou precies? En waarom zie je steeds meer lokale ondernemers adverteren in de grootste apps van Nederland?

Wat is programmatic advertising?

Programmatic advertising is geautomatiseerd advertenties inkopen. In plaats van bellen met de Telegraaf om advertentieruimte te kopen, regel je het automatisch.

Het werkt zo:

  1. Jij bepaalt wie je wilt bereiken, zelfs op postcode niveau (bijvoorbeeld: mensen in Tilburg die van interieur houden)
  2. Het systeem zoekt deze mensen in premium landelijke en lokale apps
  3. Je advertentie verschijnt automatisch wanneer zij een app openen of de mobiele website bekijken
  4. Je bent alleen zichtbaar in jouw verzorgingsgebied (als je in Heerenveen woont, ben je niet zichtbaar in Maastricht)

Het resultaat? Jouw advertenties in de apps waar jouw klanten dagelijks komen. Zonder dat je met elke app-eigenaar hoeft te onderhandelen.

Adverteer in de apps die heel Nederland gebruikt

De nieuws-apps met miljoenen gebruikers

  • NU.nl: 3,5 miljoen gebruikers checken hier dagelijks het nieuws
  • Telegraaf: Een van de grootste nieuws-apps van Nederland
  • AD: Regionaal én landelijk nieuws
  • RTL Nieuws: Breaking news en achtergronden

De apps die mensen obsessief openen

  • Buienradar: 10 miljoen keer per dag geopend
  • Marktplaats: 8 miljoen actieve gebruikers
  • Funda: Uren scrollen door huizen

Programmatic advertising zorgt dat jouw advertentie in deze apps verschijnt. Automatisch. Zonder dat je overal accounts aan hoeft te maken.

Wat is programmatic advertising in de praktijk?

Voorbeeld 1: De Buienradar-app

Situatie: Mark uit Breda opent Buienradar (zoals hij 5x per dag doet)

Wat gebeurt er:

  • De app herkent: mannelijke gebruiker, Breda, rond lunchtijd
  • Jouw supermarkt in Breda biedt automatisch op deze advertentieruimte
  • Mark ziet jouw acties tussen het weerbericht
  • Tijd tussen openen app en tonen advertentie: 0,01 seconde

Voorbeeld 2: De Funda-app

Situatie: Sandra scrollt door huizen in Haarlem

Wat gebeurt er:

  • Funda-app detecteert: huizenzoeker, Haarlem, potentiële koper
  • Jouw hypotheekadvies biedt automatisch
  • Sandra ziet jouw advertentie tussen de huizen
  • Perfect getimed, perfect relevant

Wat betekent programmatic advertising voor jouw bedrijf?

Voor de lokale ondernemer

Adverteer in landelijke apps, maar alleen aan mensen in jouw regio. Die hypotheekadviseur in Roosendaal? Die adverteert in de Funda-app, maar alleen aan Roosendalers.

Voor de dienstverlener

Wees zichtbaar op het juiste moment. Hypotheekadviseur? Adverteer in de Funda-app. 

Start vandaag met adverteren in de grote apps

Nu je weet wat programmatic advertising is, is de volgende stap simpel. Begin met adverteren waar je klanten zijn. In de apps die ze dagelijks openen.

Wij maken het mogelijk. Meer bereik, binnen handbereik.