Algemeen
9 oktober 2024
Online video-advertenties worden steeds populairder en hebben hun effectiviteit bewezen in het bereiken van doelgroepen. Vrijwel elke grote website vertoont tegenwoordig video-advertenties. Maar niet alle advertenties zijn hetzelfde. We maken onder meer onderscheid tussen instream en outstream advertenties. Wat is het verschil tussen deze twee en wat zijn de voor- en nadelen? In dit artikel gaan we dieper in op de verschillen tussen outstream en instream videoadvertenties.
Outstream videoadvertenties zijn videoadvertenties die worden afgespeeld op websites of apps waar geen videocontent aanwezig is. Deze advertenties worden in een lege ruimte afgespeeld, meestal tussen de tekst van een artikel, zonder dat er sprake is van een video- of streamingspeler. Outstream videoadvertenties kunnen zowel automatisch worden afgespeeld zonder geluid als met een click-to-play-optie waarbij gebruikers moeten klikken om de video af te spelen.
Outstream heeft de mogelijkheden van video-advertenties enorm vergroot, nu kunt u immers overval adverteren. Bijvoorbeeld: halverwege een nieuwsartikel wordt een video getoond die automatisch afspeelt en ook vanzelf weer verdwijnt zodra de gebruiker verder scrollt. Outstream advertising is een mooie vorm van display advertising.
Het inzetten van outstream video’s voor uw bedrijf heeft een aantal duidelijke voordelen.
Outstream videoadvertenties worden weergegeven op websites waar geen videocontent aanwezig is. Dit betekent dat de advertenties meer opvallen en er meer kans is dat de advertentie wordt bekeken. Een video die ineens in beeld verschijnt, valt immers meer op dan een video die al klaar staat om getoond te worden.
Outstream videoadvertenties zijn over het algemeen goedkoper dan instream advertenties omdat ze geen video-inventory nodig hebben van uitgevers. Met andere woorden, het platform waarop de video getoond wordt, hoeft niet over de infrastructuur te beschikken om video’s in zijn eigen stramien te kunnen vertonen.
Outstream videoadvertenties kunnen op verschillende plaatsen op de pagina worden geplaatst, wat zorgt voor meer flexibiliteit. Zo kan een outstream video juist aan het begin of het eind van een artikel geplaatst worden. Of tussen bepaalde stukken tekst in.
Outstream video’s hebben vrijwel geen nadelen. Toch wordt er soms op een nadeel gewezen, al zijn wij bij TPM van mening dat dit voor de meeste mensen geen issue is.
Outstream videoadvertenties kunnen worden gezien als storend. De video wordt immers tussen andere content getoond, als een soort pop-up. Wij denken dat het voordeel van deze eigenschap, namelijk dat ze beter worden gezien en meer opvallen, zeker opweegt tegen dit eventuele nadeel. Geen reden om niet voor outstream te kiezen dus.
Instream videoadvertenties zijn videoadvertenties die worden afgespeeld binnen videocontent op websites en apps. Ze worden afgespeeld vóór, tijdens of na de videocontent. Instream videoadvertenties kunnen ook een click-to-play-optie hebben waarbij gebruikers moeten klikken om de video af te spelen.
Instream video’s hebben een belangrijk voordeel voor u als adverteerder.
Instream videoadvertenties worden afgespeeld binnen videocontent die gericht is op een specifieke doelgroep. Hierdoor is de kans groter dat de advertentie qua inhoud naadloos aansluit op de doelgroep en de behoeften en wensen van deze doelgroep.
Instream video advertenties hebben ook zeker nadelen. We noemen ze hieronder.
Instream videoadvertenties hebben vaak een lager viewability-percentage omdat gebruikers de advertentie kunnen overslaan of deze kunnen overslaan na een paar seconden. Hierdoor wordt de advertentie niet in zijn geheel bekeken.
Instream videoadvertenties zijn over het algemeen duurder dan outstream videoadvertenties omdat ze video-inventory nodig hebben van uitgevers.
Instream videoadvertenties hebben beperkte plaatsingsmogelijkheden en creatieve opties, aangezien ze afhankelijk zijn van de videospeler van de website of app.
Het kiezen tussen outstream en instream videoadvertenties hangt af van uw doelstellingen, budget en doelgroep. In de meeste gevallen echter zal outstream video ruim kunnen voldoen aan uw doelstellingen en wensen.
Outstream video beschikt ook nog eens over enkele significante voordelen ten opzichte van instream video. Zoals de lagere kosten, hogere zichtbaarheid en meer flexibiliteit in plaatsing.
Bij TPM hebben we jarenlange ervaring met display adverteren en ook met outstream video adverteren. Onze experts weten hier alles van en kunnen u vertellen waarom deze manier van adverteren ook voor u interessant is.
Onze adviseurs komen graag bij u langs om de mogelijkheden van outstream video adverteren met u te bespreken.
Outstream vs. Instream?
Display advertising
Je hebt één doel: zichtbaar zijn bij de mensen die ertoe doen. Met display advertising zorg je dat jouw merk opvalt, op de websites en apps die jouw doelgroep gebruikt.
Algemeen
Je bent ondernemer. Je weet precies wie jouw ideale klant is. Maar weet die klant jou ook te vinden?
Algemeen
This Play Media zorgde jarenlang voor groei van MKB-bedrijven door zichtbaarheid. Per september 2025 is het bedrijf verder gegaan onder de krachtige naam TPM. Met dezelfde missie: meer bereik, binnen handbereik.