Display advertising
4 december 2024
Display advertising is een prachtige manier om bereik op te bouwen, merkbekendheid te versterken, interactie met uw doelgroep te realiseren en zelfs om conversies te verhogen. Bij TPM zijn we gespecialiseerd in succesvolle display campagnes. In dit artikel gaan we in op de meetbaarheid van display advertenties: hoe meten we of een campagne succesvol is?
Elke campagne begint met een doelstelling. Zonder doelstelling is succes niet mogelijk. De doelstelling bepaalt waar we met uw advertentiecampagne naar streven. Het stellen van de juiste doelstelling is dus ontzettend belangrijk, omdat alle facetten van de campagne hierop worden ingericht. Van de creatieve vorm van de advertentie tot het kiezen van de kanalen: alles hangt af van de doelstelling.
Er zijn verschillende soorten doelstellingen die voor uw bedrijf relevant kunnen zijn. Denk aan:
In veel van onze campagnes richten wij ons op awareness en bereik. Dit zijn namelijk belangrijke doelstellingen voor veel lokale ondernemers. Door lokaal aan merkbekendheid te bouwen, komt uw bedrijf in de evoked set van uw doelgroep terecht. Dat betekent dat ze snel aan u zullen denken als ze iets nodig hebben wat binnen uw productportfolio of dienstverlening valt.
Een banner die gezien wordt is erg waardevol. Hiermee bouwt u bekendheid en herkenning op. Een banner die een aantal keren gezien wordt, leidt uiteindelijk tot een aankoop in bijvoorbeeld een winkel of een restaurant. Dit is niet altijd 1 op 1 terug te herleiden, maar kan wel degelijk een grote rol spelen.
Zichtbaarheid speelt dan ook een cruciale rol in elke marketingcampagne. Door in elke fase van de klantreis zichtbaar te zijn voor uw doelgroep, bouwt u herkenning en bekendheid op.
Deze verschillende doelstellingen worden dus ook op andere manieren gemeten.
Awareness is een cruciale doelstelling in elke display campagne. Het bereik van de advertentiecampagne is dus een erg belangrijke metric. Het geeft aan hoeveel mensen de advertentie hebben gezien.
Het is aan ons om uw advertentie zo effectief mogelijk te tonen aan exact de juiste doelgroep.
Het meten van brand awareness is erg ingewikkeld, omdat hiervoor feitelijk een inkijkje in het hoofd van uw doelgroep nodig is. Toch zijn er wel degelijk manieren om dit meetbaar te maken. Zo zegt het aantal branded searches (zoekopdrachten met uw merknaam erin) iets over de brand awareness. Ook het aantal vermeldingen op social media kan dit meetbaar maken. Maar, wij kijken voor de merkbekendheid ook naar het bereik van uw advertentiecampagne: hoe meer bereik, hoe meer uw merk onder de aandacht komt en hoe groter uw merkbekendheid is.
De CTR geeft het percentage weer van het aantal klikken ten opzichte van het aantal vertoningen van de advertentie. Een click kan leiden tot websitebezoek, een lead, een app-installatie of een andere interactie. Een hogere CTR duidt op een effectievere advertentie – als het doel van de advertentie tenminste het genereren van clicks was.
De conversieratio meet het percentage van de mensen die na het klikken op de advertentie ook daadwerkelijk overgaan tot een gewenste actie, zoals een aankoop of het invullen van een formulier. Om dit te kunnen meten is vaak een extra stuk code nodig op uw website of op een ander platform, zoals in Google Analytics.
Om dit in combinatie met een display campagne goed in te stellen, moet u goed opletten. Hier gaan we hieronder iets dieper op in.
Als u de conversieratio van uw advertenties wilt meten, is het vaak nodig om dit op de juiste manier in te stellen in Google Analytics 4. U heeft hierbij te maken met attributie. Attributie betekent dat u aan de verschillende contactmomenten met uw klant een bepaalde waarde toekent.
Zo heeft elk contactmoment dat u met de doelgroep heeft een bepaalde waarde die bijdraagt aan de uiteindelijke conversie. Als u een display campagne voert, klikt een klant mogelijk een aantal keer op een bepaalde advertentie, voordat hij of zij tot aankoop overgaat.
In GA-4 kunt u dit op verschillende manieren instellen. Zo kunt u kiezen voor een lineair model, waarin de waarde van de conversie evenredig over elk touchpoint wordt verdeeld. Maar, ook kunt u meer waarde meegeven aan bijvoorbeeld de laatste klantcontacten voor de conversie.
Om deze conversie attributie goed in te stellen, moet u eerst onder andere doelen instellen, UTM-codes gebruiken en multi-channel trechters instellen. Onze experts weten hier alles van en helpen u hiermee als u bij ons een display campagne afneemt.
Een goed meetplan bij uw display campagne is dus cruciaal voor het succes ervan. Dat begint met de juiste doelstelling en eindigt met het instellen van de benodigde meetmogelijkheden in de daarvoor bestemde platforms.
Bij onze campagnes houdt uw campagnemanager u regelmatig op de hoogte van de resultaten van uw display campagne.
Onze experts komen graag bij u langs om de mogelijkheden met u te bespreken.
Algemeen
This Play Media zorgde jarenlang voor groei van MKB-bedrijven door zichtbaarheid. Per september 2025 is het bedrijf verder gegaan onder de krachtige naam TPM. Met dezelfde missie: meer bereik, binnen handbereik.
Programmatic advertising
Weet je wat het mooie is? Jouw advertentie kan tussen het weerbericht staan in de Buienradar-app. Of in de NU.nl app wanneer mensen het nieuws lezen. Of zelfs in de Funda-app tussen de huizen door. Hoe? Met programmatic advertising.
Algemeen
Wat maakt DOOH nu zoveel anders dan traditionele buitenreclame? DOOH is een slimme en flexibele manier van digitaal adverteren. Waar en wanneer u dat als ondernemer wilt. Dat maakt DOOH in vergelijking met niet-digitale buitenreclame interactiever, dynamischer, kostenefficiënter en natuurlijk beter meetbaar.