Tips
3 september 2025
Native ads zijn betaalde advertenties die qua uiterlijke kenmerken erg lijken op de content van het platform waarop ze verschijnen. Dat geldt niet alleen voor het uiterlijk, maar ook voor de inhoud zelf. Deze ads zien er dus in eerste instantie niet uit als een advertentie. In plaats daarvan zien ze eruit als een onderdeel van een pagina. Daardoor worden ze snel gezien.
Er zijn verschillende soorten native ads. We kunnen ze onderverdelen in drie hoofdgroepen. Dit zijn recommendation ads, search and promoted listing ads en in-feed ads. Ook branded content en programmatic ads kunnen vallen onder native advertising. Dit zijn de unieke kenmerken van elke categorie:
Native ads inzetten kan op het platform waar uw doelgroep zich bevindt. Bijvoorbeeld op social media, zoals LinkedIn of Facebook. U kunt native advertising ook inzetten binnen de zoekmachines.
Maar, veruit het meeste bereik haalt u door deze ads in te zetten op websites en apps. Grote platformen en apps, zoals NU.nl of Telegraaf.nl, bieden allemaal de mogelijkheid om native ads te plaatsen. Wij kunnen u hierin adviseren en ook met u de platforms selecteren waarop u het beste kunt adverteren.
In principe kunnen native ads dus op vrijwel elk medium ingezet worden. Het is belangrijk om uw doelgroep en markt te onderzoeken, alvorens u van start gaat. Maak content die past bij uw product of merk. Onze adviseurs kunnen u daarbij helpen.
Zorg ervoor dat de inhoud uniek is en meerwaarde biedt aan uw doelgroep. Naast het inzetten van native advertising is het ook van belang om de statistieken van de ads bij te houden. Zo weet u na verloop van tijd precies welke ads het meeste bereik opleveren.
Als u een campagne door ons laat beheren, krijgt u toegang tot een dashboard waarin u realtime de gegevens van uw campagnes kunt inzien.
Een native ad is bewezen effectief. Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat ze beter bekeken worden, in vergelijking met andere advertenties. Dit heeft een positieve invloed op de betrokkenheid van de lezer. Als vanzelfsprekend gaat daardoor ook de koopintentie omhoog.
Omdat de ads er niet echt uitzien als advertenties, blijft de aandacht behouden. Daardoor kunt u voorkomen dat de doelgroep “advertentiemoe” wordt en de focus verliest. Zolang de content uniek en waardevol is, zal een native ad veel meer positieve impact veroorzaken.
Wel is het altijd aan te raden om niet alleen native ads in te zetten. Combineer deze vorm van adverteren met andere soorten display ads, zodat uw zichtbaarheid significant omhoog gaat.
Ook advertorials vallen onder display advertenties. Advertorials hebben nagenoeg dezelfde uiterlijke kenmerken dan native ads. Toch is er een belangrijk verschil. Native advertising is bedoeld om de doelgroep of de lezer van meerwaarde te voorzien en verder te helpen.
Een advertorial doet dit ook, maar de manier waarop de content wordt ervaren door de lezer verschilt. Een advertorial brengt de boodschap nog wel steeds subtieler over dan een gewone advertentie, maar de lezer weet wel direct dat het om een promotie zal gaan.
De content van een native ad is meer gericht op het delen van informatie dan op het verkopen van artikelen.
In welke vormen bestaan advertorials en hoe kunt u ze inzetten?
Een advertorial kunt u als ondernemer op verschillende manieren inzetten. Digitale advertorials gebruikt u bijvoorbeeld voor het bereiken van een brede doelgroep, of als u uw bestaande doelgroep wilt uitbreiden. Video advertorials zijn visueel aantrekkelijk en worden vaak gebruikt voor het aantrekken van een jonger publiek. Een gesponsorde social media advertorial wordt veel gebruikt door merken die zich willen binden aan een bepaald publiek. Vaak gaat dit in samenwerking met influencers of andere vooraanstaande personen.
Met een advertorial kun je als mkb’er eenvoudig de doelgroep bereiken. Je moet dan wel weten wie je doelgroep is en op welk platform deze gebruikers zich bevinden. Door het inzetten van advertorials stimuleer je als ondernemer de verkopen, maar kunt je ook rekenen op een betere vindbaarheid en zichtbaarheid van je website in de zoekmachines.
Zowel advertorials als native ads zijn waardevol voor het creëren van op content gebaseerde advertenties. Advertorials kun je het beste gebruiken als directe verkopen het doel zijn. Met een advertorial zijn je lezers namelijk voorbereid op een verkooppraatje.
Wil je de naamsbekendheid van je bedrijf of merk vergroten of wil je een nieuw product lanceren? Dan is het beter om voor native advertising te kiezen. Deze advertenties zijn gemaakt om de doelgroep te informeren, zonder daarbij te veel aanwezig te zijn.
Wij zijn TPM
Wij zijn de online zichtbaarheid specialist voor MKB-bedrijven met een lokale focus. Met innovatieve display advertenties kunnen we zeer gericht targeten op de doelgroep van onze klanten. Hierdoor vergroten we bereik, versterken we merken en laten we onze klanten doelgericht groeien.